Ο όσιος Ιωσήφ ο ησυχαστής στο βουνό Μπουζάου (14ος αιώνας).

Μπορείτε να διαβάσετε και υπόλοιπα κεφάλαια του βιβλίου εδώ: Ρουμάνικο Γεροντικό.


Ο όσιος Ιωσήφ ο ησυχαστής στο βουνό Μπουζάου (14ος αιώνας)

Μια άλλη λαξευτή σε βράχο μικρή εκκλησία που είχε ένα ιδιαίτερο ρόλο στην ανάπτυξη της ησυχαστικής ζωής στο βουνό Μπουζάου είναι η σπηλιά του Ιωσήφ, ευρισκομένη στην κοιλάδα Μπορντέου, του χωριού Νούκου, της κοινότητος Μποζιόρου. Τα παράθυρα της εκκλησίας με τα γωνιώδη τόξα δείχνουν ότι χρονολογείται η σπηλιά από τον 13ο αιώνα, αλλά η πρόσοψη της σπηλιάς σαν σύμβολο παλαιοχριστιανικό πάνω από την είσοδο της σπηλιάς του Ιωσήφ, της οποίας το περίγραμμα διακρίνεται ακόμη, μας κάνει να υποθέσουμε ότι αυτή θα μπορούσε να ήταν από τον 4ο ή και 5ο αιώνα χρησιμοποιούμενη από τους χριστιανούς, όπως και άλλες σπηλιές του βουνού Μπουζάου που είναι από τον καιρό των διωγμών.

 Ο όσιος Ιωσήφ συναριθμείται μεταξύ των πλέον φημισμένων ασκητών του τόπου εκείνου. Κατ’ αρχή ασκήτευσε στην σκήτη Φουντατούρα και στις αρχές του 15ου αιώνα μεταφέρθηκε στην σπηλιά, η οποία πήρε το όνομα του, κοντά στις άλλες ερημικές σπηλιές, την οποία μεγάλωσε και πρόσθεσε δύο παράθυρα. Σ’ αυτή την σπηλιά ασκήτευσε ο όσιος Ιωσήφ δέκα χρόνια, κι έγινε μεγάλος διδάσκαλος της ησυχίας, ιερέας και πνευματικός κυβερνήτης. Το όνομα του έγινε γνωστό σε πολύ μακρινά μέρη και πολλοί ασθενείς θεραπεύονταν από την προσευχή του.

Συγκεντρώνοντας πολλούς ησυχαστές γύρω του, ο όσιος Ιωσήφ έκανε κοντά στην σπηλιά του μια πραγματική ησυχαστική σκήτη, στην κοιλάδα Μπορντέου και στο βουνό του Μαρτυρίου στην Καικιλία, και στον Σταυρό του Σπαθάρου που είναι εκεί κοντά. Πολλοί από τους μαθητές του αγωνίσθηκαν στις μικρές ξύλινες καλύβες, που ήταν διασκορπισμένες στην γη σ’ όλη την γειτονική περιοχή της κοιλάδας.

Απ’ αυτούς τους ησυχαστές ονομάζεται αυτός ο τόπος μέχρι σήμερα «Η κοιλάδα των Καλυβών» και «ο ποταμός των καλυβών». Κατόπιν, αφού προστέθηκε στην χορεία των οσίων πατέρων ο όσιος Ιωσήφ, η σπηλιά του κατοικήθηκε από άλλους ησυχαστές με αγία ζωή, οι οποίοι συνέχισαν την παράδοση της ησυχαστικής ζωής με την ίδια ταπείνωση και πόθο για την αγάπη του Χριστού. Τα ονόματα και τα έργα όλων, μολονότι λησμονήθηκαν από τους ανθρώπους, είναι όμως γραμμένα στο βιβλίο της Ζωής.


Ρουμάνικο Γεροντικό. εκδ. Ορθόδοξος κυψέλη, Θεσσαλονίκη 1985.


Σχολιάστε

Σχολιάστε