Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Αόρατος Πόλεμος. Κεφάλαιο ΛΗ΄. Ότι, έχοντας χρέος να αγωνιζόμαστε πάντοτε τον αγώνα των αρετών, δεν πρέπει να αποφεύγουμε εκείνα, που μας γίνονται αφορμές για να τις αποκτήσουμε.

Μπορείτε να διαβάσετε το υπόλοιπο βιβλίο εδώ :

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Αόρατος Πόλεμος.


ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ. ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Απόδοση στη νέα Ελληνική: Ιερομόναχος Βενέδικτος
Έκδοση Συνοδείας Σπυρίδωνος Ιερομονάχου,
Νέα Σκήτη, Άγιον Όρος

* Σημ. μας: Το κείμενο έχει διορθωθεί

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΛΗ΄. Ότι, έχοντας χρέος να αγωνιζόμαστε πάντοτε τον αγώνα των αρετών, δεν πρέπει να αποφεύγουμε εκείνα, που μας γίνονται αφορμές για να τις αποκτήσουμε.

Εάν θέλεις να περπατάς πάντοτε μπροστά στο δρόμο των αρετών, χωρίς να σταθείς, πρέπει να προσέχεις καλά, να μην αφήσεις να φύγει από τα χέρια σου, εκείνο που μπορεί να γίνει αφορμή για να αποκτήσεις την αρετή. Οπότε, κακώς στοχάζονται εκείνοι που αποφεύγουν, όσο μπορούν τα αντίθετα εκείνα, που μπορούσαν να τους βοηθήσουν στην απόκτηση της αρετής.

Για παράδειγμα· επιθυμείς να αποκτήσεις την συνήθεια της υπομονής; Δεν είναι καλό να αποφεύγεις εκείνες τις υποθέσεις και εκείνες τις πράξεις και τους λογισμούς, που σε παρακινούν στην ανυπομονησία· και γι’ αυτό δεν πρέπει να απέχεις από κάποιες πράξεις που σου είναι ενοχλητικές. Αλλά συναναστρεφόμενος και συνομιλώντας με όποιον και αν είναι, που να σου προκαλεί αηδία και θλίψη, να έχεις πάντα ετοιμασμένη και πρόθυμη την θέληση σου, να υποφέρεις κάθε τι το αηδιαστικό και ανόρεκτο που μπορεί να σου τύχει. Γιατί αν κάνεις διαφορετικά, δεν θα συνηθίσεις ποτέ στην υπομονή.

Έτσι παρομοίως πρέπει να κάνεις και σε όποια πράξη σου προξενεί αηδία, ή από μόνη της, ή εξ αιτίας εκείνου που σε παρακίνησε σ’ αυτή, ή και εξ αιτίας εκείνου, που σε εμποδίζει από κάποια άλλη, που σου αρέσει περισσότερο. Δηλαδή, πρέπει να μεταχειριστείς και να ακολουθήσεις την πράξη και το έργο εκείνο και που σε συγχύζει και σε ενοχλεί και παρότι μπορούσες να αναπαυτείς, αν το αφήσεις. Γιατί έτσι δεν μπορείς να μάθεις ποτέ να πάσχεις· αλλά ούτε μπορεί να είναι ποτέ αληθινή ανάπαυση αυτή που ζητάς, όταν δεν προέρχεται από ψυχή καθαρή από το πάθος της φιλαυτίας και στολισμένη από αρετή.

Το ίδιο σου λέω να κάνεις και για εκείνους τους λογισμούς, που μερικές φορές ενοχλούν και συγχύζουν το νου σου. Αυτούς δεν πρέπει να τους αποβάλλεις τελείως από μόνος σου· επειδή, με την δοκιμασία που σου δίνουν, σε κάνουν συγχρόνως να συνηθίζεις στο να υπομένεις τα αντίθετα. Και όποιος σου λέει αντίθετα από αυτά, σε συμβουλεύει να αποφεύγεις καλύτερα την προσωρινή δοκιμασία που αισθάνεσαι, παρά να ακολουθείς την αληθινή αρετή, που επιθυμείς.

Είναι βέβαια αληθινό, ότι ο αρχάριος στρατιώτης πρέπει να παλεύει αντίθετα με τις ενάντιες αφορμές που είπαμε, με προσοχή και επιδεξιότητα· και άλλοτε να τις πολεμάει, άλλοτε να τις καταφρονεί και να τις αφήνει, ανάλογα με την περισσότερη ή λιγότερη πρόοδο και δύναμη που αποκτά στην αρετή. Αλλά, δεν πρέπει γι’ αυτό να γυρνάει εντελώς τους ώμους του και να οπισθοχωρεί, σε σημείο που να εγκαταλείπει κάθε αφορμή εναντιότητας που του συμβαίνει. Γιατί, αν και κατά το παρελθόν θέλαμε να γλυτώσουμε από τον κίνδυνο του ξεπεσμού μέσα από αυτή τη φυγή, όμως, στο μέλλον θα κινδυνεύσουμε περισσότερο να νικηθούμε από τα χτυπήματα και τις προσβολές της ανυπομονησίας, αφού δεν θα είμαστε από πριν εξοπλισμένοι με την χρήση της αντίθετης αρετής, δηλαδή της υπομονής. Όμως, αυτοί οι συλλογισμοί, δεν έχουν τόπο στα σαρκικά πάθη, όπως είπαμε παραπάνω κατά μέρος γι’ αυτά. Επειδή τα αίτια αυτών, πάντα και με τελειότητα πρέπει να τα αποφεύγουμε.

Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: